Seyed Rasoul Mousavi

مارس 8, 2012

ماه همه جا ماه است

Filed under: خواندنی هايي از فنلاند — برچسب‌ها: , — سید رسول موسوی @ 11:56 ب.ظ.

ماه در زمستان هلسینکیپنج یا شش سال داشتم . در پشت بام خانه کاه گلی مان در شیستر در کنار پدرم دراز کشیده و به ماه نگاه می کردم و ازو می پرسیدم ماه الان کجاست؟ ایا اونجایی که ماه است تهران است ؟ او می گفت ماه همه جاست هم اینجا و هم در تهران و هم در همه جای دنیا. حرفش را باور می کردم ولی در ذهنم نمی توانستم این گفته را که ماه در همه جاست تصور کنم.

شاید کوچکتر بودم . بعضی مواقع بعد از غروب آفتاب در محله قلعه باغی شبستر پشت کارخانه برق که الان نمی دانم چی وضعیتی دارد و فقط می دانم که سی سال پیش شده بود پارک گلستان ،جوانان جمع می شدند و قاپ بازی یا تیله بازی می کردند و ژاندارمی ( امنیه ) بود که تفنگی را بر دوشش گرفته بود می آمد و گشتی می زد و خودی نشان می داد و همیشه مرا ترس بر میداشت که نکند تیری ناخواسته از تفنگ امنیه شلیک شود و به ماه بخورد و ماه بشکند و بیفتد بر سر ما . می گفتم ماه در آسمان کوچک است ولی اگر بشکند و به پائین بیفتد بزرگ می شود و همه جارا خراب می کند. خلاصه دعا می کردم و از خدا می خواستم که خدایا کاری کن که ماه نشکند و بر سرما نیفتد!!!

امشب  قرص کامل ماه در هلسینکی به زیبایی تمام خود را به نمایش گذاشته است. بچه که بودم عکس جوان زیبایی را همیشه در قرص کامل می دیدم یا تصور می کردم که می بینم اما الان چیزی جز زیبایی در ماه نمی بینم  . ازش عکس گرفتم. مثل همیشه زیباست. مرا باخود به گذشته ها برد. آنقدر به گذشته که نمی توانم فاصله های زمانی را تشخیص دهم . دهها خاطره مختلف از ماه در ذهنم به صف کشیده اند و گویی در پیش چشمانم رژه می روند و سرود می خوانند.

با خود می گویم این نوشته چه ربطی به خواندنی های فنلاند دارد؟ خودم پاسخ می دهم بگذار ربط نداشته نداشته باشد  مگر همه کارهایمان مربوط به هم هستند که این یکی استثناء باشد ؟ فوقش عکسهایی را که گرفتم به نوشته اضافه می کنم می شود دیدنهای فنلاند.

مهتاب به نور، دامن شب   بشکافت                 می خور که دمی خوشتر از این نتوان یافت

خوش باش، بیندیش که مهتاب بسی                  اندر سر خاک یک به یک  خواهد     یافت

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

