Seyed Rasoul Mousavi

نوامبر 4, 2011

سفر به الند

Filed under: خواندنی هايي از فنلاند — برچسب‌ها: — سید رسول موسوی @ 1:24 ق.ظ.

سخنرانی افتتاحیه رئیس جمهور فنلاند در کنفرانس : الند مثالی برای حل منازعات بین المللیعجب اتفاق جالبی برایم رخ داده و تازه الان فهمیدم. در اول نوامبر سال گذشته در  این دسته از نوشته هایم مطلبی درباره الند نوشتم و امسال درست در همین تاریخ به الند رفته و در کنفرانسی در انجا شرکت کردم اول نفهمیدم که درست در سالگرد نوشته ام در این مجمع الجزایر خودمختار هستم . الان که قصد کردم درباره این سفر چیزی بنویسم نگاهی به نوشته قبلی خود انداختم تا برای شروع مطلب خود به آن اشاره کنم که به این نکته جالب رسیدم.

سفر جالب بود هرچند 10ساعت بیشتر نبود از ساعت 8 صبح تا 6 بعد اظهر. بیشتر وقت هم در سالن کنفرانسی بودم که توسط موسسه صلح الاند با عنوان <the Aland Example and Its Components Rrlevance for International Conflict Resolution > برگزار شد.خیلی جالب است در جایی که کلا 27000 نفر جمعیت دارد و این جمعیت در 65 جزیره از بین 6700 جزیره این مجمع الجزایر پخش هستند یک مرکز مطالعاتی حرفه ای داشته باشد و بتواند کنفرانس قابل توجهی را برگزرا کند که رئیس جمهور فنلاند ان را افتتاح کند و چند وزیر فعلی و قبلی از کشورهای مختلف از جمله یان الیاسون وزیر خارجه اسبق سوئد که شخصیتی بین المللی هم محسوب می شود در آن شرکت نماید.

مطالب زیادی در باره این سفر می توان نوشت . خود اشاره به مطالب مطروحه در کنفرانس می تواند بسیار قابل توجه باشد ولی جون قصد ندارم گزارش کنفرانس در اینجا بنویسم صرفا اشاره مختصری به کلیت مطالب مطروحه در ان می کنم. این کنفرانس که در آن خانم هالونن رئیس جمهور فنلاند هم سخنرانی کرد و به عبارتی سخنرانی افتتاحیه را بعد از انجام چند سخنرانی انجام داد زیرا که خانم هالونن کمی دیر به محل کنفرانس رسید ( تاخیر هواپیما ) اما کنفرانس در ساعت مقرر شده شروع شد و منتظر رئیس جمهور نشدند تا با سخنرانی ایشان افتتاح گردد در همانجا اعلام داشتند که هر زمان رئیس جمهور وارد شدند تریبون را در اختیار ایشان قرار می دهیم  و به همین شکل هم انجام شد که به نظرم خیلی جالب آمد . آنها به احترام شرکت کنندگان کنفرانس را شروع کردند و زمانی هم که درئیس جمهور وارد شد به احترام ایشان تریبون را در اختیار ایشان قرار دادند.

بخش عمده مباحث کنفرانس به تشریح جایگاه حقوقی الند به عنوان منطقه ای  غیر نظامی ، سوئدی زبان  با حکومتی خود مختار که مورد شناسایی بین المللی قرار گرفته است اختصاص داشت و سخنرانان با توجه به ابعاد مختلف سیاسی ، حقوقی ، فرهنگی و… آلاند در صدد بودند به این پرسش پاسخ دهند که آیا می شود از طریق الگو گرفتن از نمونه الاند راهکاری برای سایر منازعات بین المللی یا داخلی که در ان اقلیتهای قومی یا دینی برای حفظ هویت خود وارد مناقشه شده اند پیدا کرد یا نه ؟

البته سفر رئیس جمهور فنلاند صرفا برای این کنفرانس نبود بلکه برای افتتاح دوره جدید پارلمان 30 نفره الاند بود که در پی انتخابات اخیر تشکیل می شد. فرصت هم پیش امد از محل پارلمان الند بازدید کنم البته قبل ار افتتاح رسمی آن . چون مراسم به زبان سوئدی برگزار می شد و امکانات ترجمه هم زمان هم نبود لذا ترجیح دادم مانند بقیه مهمانان در کنفرانس که به زبان انگلیسی برگزار می شد شرکت کنم.

چند نکته جالب در حاشیه کنفرانس بود یکی آن که وقتی نوبت به سخنرانی یان الیاسون وزیرخارجه اسبق سوئد رسید اظهار داشت :» به من گفته بودند در الند زنها قدرت فوق العاده  دارند باور نمی شد در اینجا فهمیدم . من نفر دهم هستم که سخنرانی می کنم ولی اولین مرد هستم . نه سخنران قبل از من همه خانم بودنن چه خانم رئیس جمهور ، چه خانم فرماندار الاند ، چه خانم وزیر کشور ، چه بقیه سخنرانان و گزارش دهتدگان !!

نکته جالب دیگری که برایم پیش آمد آن که خانم جوانی بود که به عنوان راهنمای شرکت کنندگان در کنفرانس انجام وظیفه می کرد در هنگام بازدید از پارلمان یکی از مهمانان از خانم پرسید شما فنلاندی صحبت می کنید یا سوئدی ؟ پاسخ داد که هیچکدام چون من آذری هستم و اینجا از آذربایجان برای یک دوره کارورزی آمدم. خوب برای من فرصتی فراهم امد تا در الاند که قبل از آمدن به فنلاند اسمش را هم نشنیده بودم با یک نفر به زبان مادری خودم حرف بزنم خلاصه خواننده محترم فکر بد بخود راه ندهد که فکر کند حس آذری من گل کرد ولی خوب خیلی برام جالب بود در این جای دنیا آدم به زبانی حرف بزند که در بچگی اش با پدر و مادر و خواهرو برادرش حرف می زد. این خانم که یادم رفت رفت اسمش را بپرسم فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل بود و موفق شده بود یک فرصت مطالعاتی / کارورزی را از موسسه صلح الاند برای خود بدست اورد و به هزینه این موسسه به الند بیاید.برای اوهم از این که می توانست با کسی اذری حرف بزند اتفاق جالبی بود و ازاون جالتر گوش کردن مهمانان مختلف به حرفهای ما بود که هرچی تلاش می کردند در قاموس لغلات فنلاندی و سوئدی یا انگلیسی لغت مشابهی پیدا نمی کردند و نمی فهمیدند ما چه می گوئیم ولی از همه جالبتر آن که فکر می کردند فنلاندی داریم حرف می زنیم ! مثل لین که اصوات ترکی مشابه اصوات فنلاندی است .

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

وب‌نوشت روی وردپرس.کام.

