Seyed Rasoul Mousavi

آوریل 23, 2011

مدیریت یخ Ice management

Filed under: خواندنی هايي از فنلاند — برچسب‌ها: , , — سید رسول موسوی @ 9:09 ب.ظ.

از زمانی که اصطلاح ناو یخ شکن را شنیدم همواره در پی آن بودم که بدانم یخ شکنی ناوها به چه شکل است و بعضا تصور خاصی از ناو یخ شکن داشتم که چه گونه یخ ها را می شکند.

در 16 فروردین 90 ( 5  April  ) فرصتی پیش آمد تا  یک ناو یخ شکن را از نزدیک ببینم و عملیات آن را شاهد باشم. صبح روز سه شنبه 16 فروردین ماه به همراه چند نفر شیبه خورد به اولو  OULU یکی از شهرهای شمالی فنلاند رفتیم و با کمتر ازیک ساعت پرواز از هلسینکی به فرودگاه اولو رسیدیم. اولو ششمین شهر بزرگ فنلاند است که مرکز منطقه ای به همین نام است . جمعیت شهر 141000 نفر و جمعیت منطقه اولو 225000 نفر است. اولو یکی از مراکز مهم صنایع پیشرفته فنلاند محسوب می شود. این شهر که در شمال فنلاند واقع است در تابستانها تاریکی ندارد و خورشید در نیمه شب غروب و همان زمان طلوع می کند.بنابراین به این شهر، شهر خورشید نیمه شب هم می گویند.

از فرودگاه  با اتوبوس به سمت بند ررفتیم که یک ساعت طول کشید و در انجا سوار ناو یخ شکن سی سو SISU شدیم. ناخدا ، مهندسین وخدمه ناو خیر مقدم گفته و با نشان دادن عرشه و برج کنترل کشتی سفر دریایی در خلیج بوتانی در دل یخ ها آغاز شد.

یخ ها به قدرت عظیم ناو که توسط 5 توربین برق که 20 مگاوات برق تولید می کنند و برق تولید شده موتور های عقب و جلوی کشتی را به حرکت در می اورد شکسته شده و ناو یک را ه دریایی را باز می کند. به عبارت دیگر یخ ها باحرکت به جلوی ناو می شکستند.

فملاند دارای 5 ناو یخ شکن کلاسیک مشابه ناوی که بر آن سوار بودیم 3 ناوشکن مدرن با قدرت عملیات  چندگانه و 11 یدک کش است. این مجموعه از ناوها در کنار ناوگان سوئد مسئولیت بازنگه داشتن خلیج بوتانی در ایام یخبندان را دارند.و همانند بولدوزر های راه سازی که در ایام زمستان برفها را از جاده ها کنار می زنند این ناوها با حرکت خود راههای دریایی را باز نکه می دارند.

عملیات این ناوها محدود به یخ شکنی نبوده بلکه یدک کشیدن کشتیهای باری – سوخت رسانی – عملیات نجات – مبارزه با آلودگی های دریایی و بالاخره ماموریتی تحت عنوان مدیریت یخ Ice management را بر عهده دارند.و در ایامی هم که یخ بندان نییست به سمت جنوب رفته در سواحل افریقای جنوبی ، یا خلیج مکزیک ماموریتهایی را بر عهده می گیرند.

فعال نگه داشتن بندر یخ زده اولو در ایام زمستان عملیاتی سخت و پرهزینه  است و این گونه نیست که وقتی ناو یخ شکن حرکت کرد و یخ ها را شکست کشتی ها بتوانند در بین یخ ها حرکت کنند بلکه نیازمند یدک کشی ناو ها هستند. وقتی این کار سخت را می دیدم وشب هنگام بر عرشه ناو شاهد حرکت ناو در بین یخ ها بودم یاد این حرف پطر کبیر تزار روسیه افتده بودم که به آیندگان خود وصیت کرد تا خود را به آبهای گرم برسانند. درست در آن زمان که روسیه در یخ های قطب محصور بود و ناو یخ شکنی در اختیار نداشت رسیدن به آبهای گرم که ارتباط این کشور را با دنیا حفظ کنند وصیتی بسیار با اهمیت است . البته وقتی ما صد ها کیلومتر در آبهای گرم ساحل داریم اهمیت دسترسی به آبهای گرم را درک نمی کنیم و متوجه نیستیم که چه ثروتی از خرمشهر تا بندر امام و بندر عباس و بوشهر و چابهار و گوادر و دهها بندر کوچک دیگر در کنار سواحل خلیج فارس و دریای عمان خوابیده است.

نوشتن دیدگاه »

هنوز دیدگاهی داده نشده است.

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

ساخت یک وب‌گاه یا وب‌نوشت رایگان در وردپرس.کام.

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: